Artiklid

Muinsuskaitseseaduse muudatused, taluvustasud ja teised kompensatsioonid omanikele

Eesti Omanike Keskliit on aastaid seisnud koduomanike õiguste eest, võideldes madalamate kodukulude eest ning osaledes aktiivselt koduomanikke puudutavas seadusloomes. Seda on plaanis teha ka tulevikus.
Nii näiteks on juba kultuuriministeeriumile esitatud seisukohad uue muinsuskaitseseaduse osas:

1. Oleme seda meelt, et et uues muinsuskaitseseaduses peab olema määratud kompensatsioon kaitsealadel ja kaitsevööndites olevale objektile, kui omanik ei saa omandit senise sihtotstarbe järgi kasutada ning sellega kaasneb majanduslik kahju.

2. Ühtlasi peab uute objektide kultuurimälestisteks tunnistamine sisaldama igakordselt mõjude analüüsi, kuidas kaitse alla võtmine mõjutab omaniku varalisi huve.

3. Arvame ka, et muinsuskaitseseadus peab sisaldama omanike toetamise üldiseid printsiipe ning volitusi, mis võimaldaksid kehtestada selles osas täpsem kord.

Lisaks muinsuskaitseseadusele puudutab väga paljusid koduomanikke ka asjaolu, et juba kaks aastat ei ole Justiitsministeerium suutnud välja töötada uut seaduseelnõud, mis reguleeriks tehnovõrkude ja –rajatiste talumise tasu suurust.

Nimelt tunnistas Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium 17.04.2012. a. otsusega nr 3-4-1-25-11 asjaõigusseaduse rakendamise seaduse § 154 lõiked 2-4 ja asjaõigusseaduse § 1582 lõike 1 esimese lause põhiseadusega vastuolus olevaks ning alates otsuse jõustumisest kehtetuks.
Seadus küll sätestab talumistasude nõudmise, kuid nende suurus jääb täna poolte vahel kokku leppida. Rahulolematust on olukorra kohta väljendanud nii tehnovõrkude ja –rajatiste omanikud kui ka maaomanikud.

Oleme teinud järelepärimise antud probleemi kohta ka Justiitsministeeriumile ning ootame ministeeriumilt vastust.
Lisaks Eesti Omanike Keskliidule on antud teemal pöördunud Justiitsministeeriumi poole ka Õiguskantsler.

Ehkki Rail Balticu projekt puudutab oluliselt väiksemat gruppi koduomanikke, kui kaks eelnevat teemat, siis oleme oma eesmärgiks võtnud ka Rail Balticu trassi (mis iganes variandi kasuks ka lõpuks otsustatakse) alla jäävate kinnisasjade omanike huvide eest seismise.
Seda eelkõige õiglase ja proportsionaalse kompensatsioonisüsteemi väljatöötamise võtmes. Eesti Omanike Keskliit on seisukohal, et Rail Balticu trassi alla jääva maa omandamiseks riigile tuleks välja töötada eraldi seadus, mis sätestaks nii korra maa omandamiseks riigi poolt kui ka võrdsetel alustel kompensatsiooni tasumise süsteemi omanikele.

Kaspar Sadrak
peasekretär